Jolan Donkers Caravanstalling VOF in brabant

Jolan Donkers Caravanstalling VOF Brabant denkt mee over jouw veiligheid, daarom geven wij je onderstaande tips voor het rijden met de caravan

1. Gewicht
Houd er rekening mee dat je auto vaak meer dan het dubbele van de oorspronkelijke ballast moet trekken. Zeker bij het wegrijden is dit confronterend, als je eenmaal aan het rijden bent valt het weer mee.
Let erop dat je vaker moet schakelen, en langer in lagere versnellingen zult rijden.

2. Bochten
Het lijkt heel logisch, maar toch belangrijk om even te noemen: neem je bochten een stuk ruimer dan je normaal zou doen! Als aanhanger volgt je caravan niet precies de route die jij met de auto stuurt, en als je een bocht krap neemt, is de caravan geneigd om die nóg krapper te nemen…

3. Achteruit rijden
Voor het achteruit rijden met de caravan is de gouden regel dat je zo weinig mogelijk stuurt. In de hulpspiegels kun je kijken waar de caravan heengaat. Deze stel je zodanig af dat je de zijkant van de caravan kunt zien, maar ook ongeveer twintig meter achter de caravan kan kijken. Focus je op een centraal punt een stuk achter de caravan, zodat je ziet waar je heen blijft gaan. Stuur dus bij met kleine stuurbewegingen.

4. Stijgen
Let erop dat je in de juiste versnelling en met het juiste toerental de berg oprijdt: stel de juiste versnelling al in voordat je begint met klimmen. Bij een caravan zul je vaak een versnelling lager rijden dan dat je met de auto zou doen. Dat geldt helemaal bij het beklimmen van een berg: zodra meer gas geven er niet voor zorgt dat je sneller rijdt, is het tijd om terug te schakelen.

Inhalen kun je beter niet doen op deze wegen. Waar jij langzaam omhoog rijdt, rijdt de tegenligger vaak veel sneller naar beneden. De snelheden zijn dan ook lastig in te schatten.

Bij het parkeren op steile hellingen kun je de caravan in een klein bochtje achter de auto zetten. Zo win je tijd bij het wegrijden. Zorg er daarnaast voor dat de motor veel toeren maakt, zodat je in één keer kunt wegrijden. Houd de rem ingedrukt als je de koppeling op laat komen.

5. Dalen
Ook het dalen brengt risico’s met zich mee, vooral vanwege de snelheid. De zware caravan achter je geeft je het gevoel dat je continue wordt geduwd. Als je te snel rijdt kan de snelheid van de caravan zodanig hoog worden dat hij harder wil gaan dan je auto, daardoor kun je makkelijk gaan slingeren.

6. Inparkeren
Rijd achteruit tot de achterkant van de caravan aankomt bij het begin van de parkeerplek. Daar laat je de caravan een halve cirkel maken door het stuur volledig naar rechts te draaien. Maak de bocht dus niet te scherp en let op de “schaarhoek”! Als dit is bereikt, draai je het stuur weer helemaal naar links.

7. Slingeren, wat nu?
De meeste caravans hebben een bepaald snelheidspunt, de “kritische snelheid”. Onder die snelheid corrigeert de caravan zichzelf bij slingeren. Dat wil zeggen dat bestuurders die onder deze kritische snelheid rijden op de snelweg, weinig last zullen hebben van slingerende caravans.

Rijd je boven die snelheid, dan gaat de caravan meer bewegen en wordt het gevaarlijker. Ook speelt het beladen van de caravan een rol in de stabilisatie.

8. Inhalen
Het mag nu wel duidelijk zijn dat je met een caravan een stuk zwaarder en dus ook een stuk langzamer bent. Daarom moet je in principe alleen inhalen als je zeker weet dat het geen gevaren met zich meebrengt. Als je vrachtwagens inhaalt op snelwegen, bedenk dan dat zij veel meer vermogen hebben dan jij met de caravan. Daardoor kun je ze soms – bijvoorbeeld bij sterke tegenwind – moeilijk tot niet inhalen als je naast ze rijdt.

Als je ingehaald wordt door grotere auto’s zoals vrachtwagens en autobussen, zul je merken dat de caravan makkelijker slingert. Dat komt door de luchtverplaatsing van die auto’s. De auto’s lijken je te “duwen” als ze bij de achterkant van de caravan zijn, en ze “trekken” je als ze daar voorbij zijn. Een tip is om zo veel mogelijk op de rechterhelft van de rijstrook te gaan rijden.

9. Caravan inladen
Om goed te kunnen rijden, moet de caravan op een bepaalde manier beladen zijn. Zo kun je zware spullen het best zo dicht mogelijk bij de as plaatsen (onderin de caravan). Zorg dat je de toegestane kogeldruk naleeft, en zorg dat de caravan waterpas staat. Je kunt zware spullen bijvoorbeeld voorin beter niet met zware spullen achterin compenseren, maar juist de spullen meer naar het midden brengen.

Als de caravan nog veel wiebelt, kun je je bagage opnieuw inrichten. Ook kun je proberen de kogeldruk iets te verhogen.

10. Genieten
Want het is een groot avontuur, rijden met de caravan! Het blijft natuurlijk spannend maar “oefening baart kunst” geldt ook voor het rijden met de caravan.

Wij wensen iedereen vele mooie en veilige caravan/vouwwagen kilometers toe.
Wij hopen dat iedereen na elke vakantie weer veilig terugkeert in onze stalling.

Jolan en Mieke Donkers

Jolan Donkers Caravanstalling VOF
Loosbroekseweg 61
5388VM Nistelrode
tel       0622064638
email:  caravanstalling@jolandonkers.nl
web:    www.jolandonkersfotografie.nl
web:    www.jolandonkersverhuur.nl
web:    www.jolandonkerscaravanstalling.nl